torsdag 4 december 2014

Ändringar

Ja då var det lite ändringar på g...
Igår ringde vår utredare min man och berättade att dom varit på en utbildning/föreläsning hos MIA.
Våra referensbrev som vi lämnat in får vi ändra på....eller rättare sagt vi behöver ett nytt. Nu får man bara ha ett referensbrev från släktingar, dom andra 2 ska vara från ens bekanta.
Sen skulle vi förbereda oss på att prata om vad vi förväntar oss av vårt barn, hur ska föräldrar ledigheten se ut och lite annat. Vi har pratat lite om detta redan men tydligen har det kommer striktare regler om hur det ska framgå i medgivarutredningen.
Om vi blir godkända lämnar våra utredare in våra papper till rätten den 30:e januari och den 2:a februari ska det granskas....

Att det skulle bli klart innan jul var verkligen ett drömscenario och februari (lr tom mars) är vad vi trodde från början ...men jag är otålig!jag vill ha det klart nu. Jag vet det är jätte tramsigt och naivt av mej, detta är  en kort väntan jämfört vad vi får vänta sen....

Ni som läser, hur lång tid tog er medgivarutredning??

9 kommentarer:

  1. Vår utredning gick snabbt (men då hade vi fått vänta ett helt år på att börja utredningen efter att vi gått utbildningen så tror det var därför vi fick så nära mellan mötena) vi hade första mötet i början på oktober och ärendet var uppe i nämnden i början på december. Håller tummarna att det går så fort det bara kan! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så det var tänkt för oss oxå. Vi hade första mötet 1oktober.... tack för tummarna♥

      Radera
  2. Vårat gick snabbt. Från första mötet tills beslutet så tog det ca 3 månader

    SvaraRadera
  3. Den tog kortast tid i processen. Några månader bara. Utredning under hösten, beslut på lucia. Sedan lite fix med sådant som utredarna och byrån inte var överens om. Därefter februari/ mars tror jag. 2013. På hösten 2013 påbörjades vår ansökan till landet och i maj året därpå fick vi erbjudande om att ansöka om vår son. Mer papper, sedan väntan. Vi matchades i slutet av augusti, mer pappersfix. Officiellt BB för någon månad sedan. Nu ligger intyg hos advokat och vi inväntar ytterligare intyg för signering innan domstolstid kan ges. Vi hoppas januari, för snart går vi sönder :(

    Ändå sade våra utredare att det gått väldigt fort för oss, och det kanske det har, men det känns inte så.

    Håll ut! Jag vet att det är piss, men var starka <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh vad jag hoppas allt löser sej så ni får varandra♥ förstår att ni snart går sönder av längtan. Styrkekram till er♥♥

      Radera
  4. Vår första utredning startade september 2010. Den skulle varit klar i december men så kom våra utredare på att jag visst inte klarade deras BMI-krav och så fick jag fixa till det och skaffa ett nytt läkarintyg. Därefter tyckte jag att hon tog god tid på sig att skriva själva utredningen och när vi fick läsa den så förstod jag varför. Det var en diger lunta men välskrivet och fint. Vi fick medgivandet på min födelsedag den 28 Mars 2011. Fick BB den 28 september och kom hem med sonen från Kina 28 December 2011. Nästa utredning startade i oktober i fjol och medgivandet fick vi den 14 Februari. BB 15 Augusti och hemma med son nr 2 den 19 November, alltså för ca 2,5 vecka sedan.

    Så såg tidsperspektivet ut för oss...

    SvaraRadera
  5. Sikken bra födelsedagspresent att få medgivande. Ni verkar fått bb snabbt båda gångerna?? O så härligt med 2 små från kina<3 nyfiken fråga som du inte behöver fråga på...är det från 74 timmars listan ni fått bb??

    SvaraRadera
  6. Japp! 72-timmarslistan båda gångerna! Store sonen är född med en fistelgång mellan luft- och matstrupe som slöts när han var 2 veckor gammal. Han var 25 månader när vi fick varandra och idag märks hans sn i princip inte alls och det kommer att bli ännu bättre i takt med att han blir äldre och lär sig att hantera det själv. Han behöver vara lite mer nogrann när han tuggar. Den lille sonen som vi fick för en månad sedan har enl papprena en misstänkt epilepsi men enl svensk läkare så är det borta och han är numera helt frisk. Han 3 år och 5 månader nu. du får gärna ställa vilka frågor du vill och vill du inte ställa dem här så kan du skicka ett pm på facebook. Jag heter Jenny Persson-Ljunggren

    SvaraRadera