lördag 12 april 2014

Adoptionscentrum???

Innan i bloggen har jag skrivit om att adoptionscentrum fått licens att förmedla adoptioner från Vietnam igen.
Och nu kan man läsas om kraven för adoptivföräldrarna på deras hemsida.

Dessa är kraven:

*ensamstående och par kan ansöka
*sökande måste vara tillräckligt friska fysiskt och psykiskt för att ge adoptivbarnet god omvårdnad
*inga anmärkningar i belastningsregistret accepteras
*flera barn i familjen tidigare accepteras

Japp vi matchar!
Men så stötte jag på en blogg för nån dag sen som gjorde att man blev väldigt tveksam och nervös.
Naturligtvis händer inte detta som hänt denna kvinna vid varje adoption...men tänk om man är den olyckliga som drabbas??
Länkat här nere så får ni själva läsa hennes berättelse:


http://adoptionscentrum.info/#home

4 kommentarer:

  1. Hej! Jag tycker verkligen inte ni ska döma AC utifrån den bloggen. Det är ju helt och hållet deras upplevelse av saker och ting och jag kan lova att det som står där är inte den objektiva sanningen utan bara deras sanning. Dessutom är det ju ifrån förra gången Vietnam var öppet och det kom många barn därifrån då men man har endast sett EN! blogg som tar upp såna händelser. En adoption innefattar ju många olika människor på många olika ställen i världen och det är klart att det kan gå fel! Den mänskliga faktorn är ju en ingrediens. Däremot tror jag att om du skulle ställa upp alla adoptioner som genomförts under låt säga 10 år, så är nog de där det gått så här tokigt ändå få. Jag känner personligen till en annan och det var ett helt annat land.
    Själv har jag och maken adopterat via 72-timmarslistan i Kina och det händer att det går snett även där, men då är AC mycket kompetenta till att lösa det på plats. AC är störst och har nog alldeles säkert mer än ett exempel där det gått fel eller strulat, men rent procentuellt sett så tror jag inte att dom klantar mer än andra. Jag tror snarare tvärtom, men det har jag inga bevis för.
    Häng inte upp er på denna enda bloggen utan om du inte redan är med i Facebookgruppen adoptivmammor på facebook så råder jag dig att gå med. Där finns drygt 1500 adoptivmammor samlade och de delar gärna med sig av sina erfarenheter. Där kan du hitta Vietnam-mammor med helt andra erfarenheter. Gruppen är inte sökbar men du får gärna leta upp mig så kan vi bli vänner tillfälligt och jag kan lägga till dig. På fb heter jag Jenny Persson-Ljunggren! Lycka till i er fortsatta process!!!

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny!
    tack för kommentaren.
    Vi förstår att det finns två sidor på den här historien och som jag skrev tack och lov händer inte detta vid varje adoption.
    Vi kommer kontakta adoptionscentrum så man kan få lite mer info om Vietnam....så helt avskräckt är man inte men klart man får en liten oro i magen när man läser en sån blogg.
    Ska helt klart gå med i den gruppen på facebook,vill höra om så mkt erfarenheter som möjligt=)
    Med vänlig hälsning Evelina

    SvaraRadera
  3. Jag tycker inte att man ska döma adoptionscentrum utifrån denna bloggen. Jag har dock valt att adoptera via barnens vänner, dels för att vi vill adoptera från Taiwan och jag tycker att jag har blivit trevligt bemött. Adoptionscentrum är störst och jag upplever att jag inte har fått samma höga service och bemötande som jag har fått hos barnens vänner men det kan vara en tillfällighet. Som jag har förstått det är adoptionsvärlden aldrig säker oavsett vilken organisation man väljer. Lycka till!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte dömt adoptionscentrum men visst får man en liten oro när man läser en sådan blogg.
      Vi är också medlemmar i barnens vänner för vi tycker dom är så otroligt trevliga och hjälpsamma när man pratar med dom.... vi är inte så långt komna att vi kan välja land ännu men i våra hjärtan ligger Taiwan på högsta plats.
      Men Vietnam kan kanske vara ett alternativ om Taiwan skulle stänga pga av något oförsett (precis som nigeria gjorde hos adoptionscentrum)

      Radera